Composietvloer in de aanhanger

Met een recyclebare composietvloer zet Wagenbouw Hapert een belangrijke stap naar een duurzame aanhangwagen.

Als een lasagne opgebouwd, uit verschillende lagen van glasvezel en polypropyleen. Licht
Composietvloer in de aanhanger
Composietvloer in de aanhanger

Als een lasagne opgebouwd, uit verschillende lagen van glasvezel en polypropyleen. Licht van gewicht en toch sterk. De composiet vloer van Hapert Aanhangwagens is een noviteit in de branche.

Op dit moment wordt er vooral hout gebruikt dat is samengesteld uit lijm en een kunststof ofwel chemische toplaag. Het composiet materiaal heeft is eenvoudiger en volledig recyclebaar, vertelt Lenard Kuklewski bij het bedrijf verantwoordelijk voor de toeleveringsketen. ‘Van dit composiet kunnen na vermaling door middel van spuitgieten kunststof producten worden gemaakt. Deze vloer is ook niet gevoelig voor weersinvloeden en temperatuurverschillen en de toplaag is eenvoudig te repareren. De aanhangwagen kan een leven lang mee. Het houten materiaal weegt tien tot vijftien kilo per vierkante meter, het composiet vier tot zes kilo. Het gebruik van composiet materiaal kan een gesloten aanhanger in totaal zo’n 250 kilo lichter maken en een kipper met stalen vloer zo’n 120 kilo.’ Met een lichtere aanhanger kan zuiniger worden gereden en genereer je ook minder uitstoot.’

De composiet vloer wordt volgens specificaties van de Hapertse bouwer lokaal geproduceerd door Compoform, dat met haar nieuwe fabriek gevestigd is in Ospel.